Trends en ontwikkelingen voor 2023 waar jij voor voordeel mee kunt doen. 

Trends en ontwikkelingen voor 2023 waar jij voor voordeel mee kunt doen. 

1. MERKKRACHT
Als eerst de voor mij allerbelangrijkste en dat is dat merkkracht alleen nog maar belangrijker gaat worden; ervoor zorgen dat mensen zich met jouw merk kunnen identificeren, dat ze het gevoel hebben ergens onderdeel van uit te maken.

Dat betekent nog persoonlijker zorgen, gaan voor een nog uitgesprokener naar karakter, ervoor zorgen dat je echt in contact bent met je fanbase, dat je echt die connectie aangaat, die lange termijn connectie.

zekerheid
Waarom wordt die merkkracht nou belangrijker dan ooit? In tijden van onzekerheid gaan we op zoek naar zekerheden. Zekerheden vinden we bij merken die echt ergens voor staan. Wanneer we vertrouwen hebben, zullen we blijven.
Dit betekent dus dat hoe sterker jouw merk, hoe groter het vertrouwen, hoe sneller mensen bij jouw merk zullen willen horen en willen blijven.
Daarom is wat mij betreft het neerzetten van een sterk merk belangrijker dan ooit. Die kracht is er altijd geweest en zal ook blijven en alleen maar belangrijker worden. Dit is precies waarom ik doe wat ik doe. Ik wil jou die kracht van het sterke merk laten ervaren ervoor zorgen dat je dat vliegwiel gaat ervaren, wat een sterk merk is.
Belangrijkste bij het neerzetten van dat sterke merk: Gaan voor onderscheidende verbinding. Het neerzetten van een uitgesproken karakter, waar mensen zich mee kunnen identificeren en zorgen voor die echt connectie met jouw fanbase. Focus op terugkerende klant in plaats van nieuwe klanten.

Loyaliteitsprogramma
Dit kan dus betekenen dat je bijvoorbeeld aan de slag kunt gaan met het opzetten van een loyaliteitsprogramma als je dat nog niet hebt. Kies hierin ook voor vernieuwing. Het wil dus bijvoorbeeld niet zeggen dat je moet werken met korting of een stempelkaart Het kan ook zijn dat je jouw vaste klanten gewoon spontaan verrast.

2. OFFLINE- & ONLINE MERKBELEVING
Daarnaast blijft het creëren merkbeleving belangrijk. De reden dat bijvoorbeeld de brandstores zo waardevol zijn. Echt een offline visitekaartje.
En ik ben er ook van overtuigd dat offline winkelen of offline zichtbaarheid en online zichtbaarheid een gecombineerd blijft worden om je merk op verschillende manieren te kunnen laten zien. En jouw fans jouw merk op verschillende manier te laten ervaren. Je ziet bijvoorbeeld merken als My Jewellery die ook gewoon doorgaan met het neerzetten van prachtige brandstores overal in Europa. Een merk dat zich richt op jongeren, maar dat dus ook hen die offline beleving wil geven.

Kijk hoe jij ook die offline en online beleving kan creëren voor jouw merk. En zorg ervoor dat deze goed op elkaar aansluiten. Zorg ervoor dat je dus offline laat zien wat je online laat zien en andersom. Wat kun/wil je vertellen over jouw merk? Wat is het gevoel dat je wil oproepen?

3. MEDEWERKERS ALS BELANGRIJKSTE DOELGROEP
Wat voor 2023 belangrijker gaat zijn dan ooit is de focus op de doelgroep ‘medewerkers’. Wat mij betreft altijd al de belangrijkste doelgroep geweest. Zonder goede medewerkers kun je van jouw bedrijf geen sterk merk maken.
Jouw medewerkers moeten zich echt onderdeel voelen van jouw merk.
Hierin gaat dat uitgesproken karakter neerzetten belangrijker zijn dan ooit. Wie passen er nou echt bij jouw merk? Wie wil je aanspreken? Dit zijn belangrijke vragen om jezelf te stellen wanneer jij medewerkers (of freelancers) nodig hebt.
Hoe wordt jouw bedrijf dat merk waar jouw ideale werknemer zich echt tot aangetrokken voelt? Hierin zie je dus dat merkdenken belangrijk is. Je heel bewust zijn van waar jouw merk voor staat, van waar je naartoe wilt en wie daarbij horen. Het gaat je helpen om die mensen aan te trekken die echt perfect passen. Met deze mensen kun jij gaan bouwen aan een toekomstbestendig bedrijf.

Wat mij betreft is je medewerker een minstens zo belangrijke doelgroep als je klanten en kun je dus ook voor hen gaan kijken naar leuke loyaliteitsprogramma’s. Dit betekent dus niet personeel binnen harken met een eerste bonus of wat dan ook, dat is korte termijn. Ik denk dat je moet gaan kijken naar de langere termijn. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers echt een connectie voelen met jouw bedrijf? Hoe zorg je ervoor dat je echt samen kunt gaan opwerken naar het grotere doel dat je voor ogen hebt? Op welke manier kun jij jouw medewerkers in bij betrekken? Ik zie nu merken medewerkers bijvoorbeeld mede-aandeelhouder maken. Dit vind ik een super toffe ontwikkeling.

4. FLEXIBILITEIT & WENDBAARHEID
Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal dingen die nu belangrijk zijn en belangrijk blijven. We leven in onzekere tijden, dat betekent bijvoorbeeld dat flexibiliteit en wendbaarheid bijvoorbeeld in je aanbod ook Komend jaar super belangrijk blijft.

Flexibiliteit betekent voor mij ook voorkomen dat je ‘vastgeroest’ raakt in bepaalde ideeën/patronen. Je ziet dit vaak bij de wat grotere merken gebeuren. Er ligt juist zoveel waarde in om je heen blijven kijken, je bewust blijven van ontwikkelingen (denk bijvoorbeeld aan alle technologische ontwikkelingen die elkaar in razendsnel tempo opvolgen) en kijken of en op welke manier jij daar op kan inspelen/gebruik van kan maken.

Zo blijft je merk up to date. Hierin jouw fans meenemen en ook luisteren naar wat hen bezighoudt/wat voor hen belangrijk is, is natuurlijk essentieel.

5. IMPACT ONDERNEMEN
We gaan echt richting een betekenis economie, dus het commerciële impact ondernemen zal blijven en in mijn ogen uiteindelijk de standaard worden.
Dit is een ontwikkeling die tijd kost en het kan zijn dat het in tijden als deze, waarin meer mensen in financiële onzekerheid zitten even wat naar de achtergrond raakt en aan de andere kant maakt iets als de energie crisis ons ook weer veel bewuster van ons energie verbruik en hoeveel zuiniger we eigenlijk kunnen doen.
Ik ben ervan overtuigd dat we met een jaar of 10 enkel nog commerciële impact merken hebben, dus is het belangrijk wat om te kijken wat je hiermee kunt gaan doen en op welke manier je hier invulling aan kunt gaan geven. Het allerbelangrijkste uitgangspunt hierin: het mag stap voor stap gaan. Ik schreef een uitgebreide white paper over dit onderwerp, waarin je kunt lezen wat de musts zijn wat mij betreft en ik praktische voorbeelden geef.

6. TRANSPARANTIE
Transparantie, een woord dat belangrijker is en wordt dan ooit. Als we het niet vertrouwen, gaan we zelf wel research doen. Dus de waarheid achterhalen we toch wel. Daarnaast worden grote merken steeds vaker op hun vingers getikt wanneer ze gebakken lucht verkopen. Transparantie is een enorme merkversterker: jouw fans meenemen door de ontwikkelingen van jouw merk. De hoogtepunten, de dieptepunten, de beloften die nagekomen konden worden en de beloften die niet nagekomen konden worden.
Iedereen die mij al een tijdje volgt weet dat ik enorm fan ben van de manier waarop Upfront dit doet. Natuurlijk, het past enorm bij de waarden van dit merk. Maar zij leven dit echt. Wil je een voorbeeld van hoe je dit kunt toepassen, ga hen gewoon volgen, bijvoorbeeld via Instagram.

Lokaal / korte keten
Onderdeel van transparantie is wat mij betreft de ontwikkeling is lokaler kopen, zorgen voor kortere ketens. Een ontwikkeling die er al was, samenhangend met impact ondernemen/bewuster leven. De oorlog heeft het denk ik versterkt. Denk bijvoorbeeld aan het lokaler beschikbaar maken van energie en voedsel.

Maar je ziet ook dat we bijvoorbeeld kleding weer lokaler en eerlijker willen maken en kopen. Alhoewel er wat dat laatste nog wel echt een lange weg te gaan is. Toch zijn er toffe ontwikkelingen, zo opent New Optimist komend jaar haar eigen fabriek in Nederland.