Jouw verhaal als merkversterker – merkstrategie

Er is 1 ding dat altijd uniek is en altijd uniek blijft. Dat je merk extra krachtig maakt, waarmee jij je onderscheidt van iedereen en alles dat er al is: jouw verhaal. Iedereen heeft zijn eigen verhaal, eigen motivatie en eigen drijfveren. Daarom is het delen van jouw verhaal en het doorvertalen in alles wat je doet, super waardevol. Het geeft jouw merk die unieke kracht en is daarmee een echte merkversterker.

Steeds meer ondernemers gaan ondernemen met impact, willen deze wereld een beetje mooier maken door bijvoorbeeld duurzaam te ondernemen. Super! Maar dit wordt uiteindelijk een aanvulling en niet dé USP. Want ik ga er vanuit dat we steeds meer richting een betekenis economie gaan, waarin ondernemen voor geld en de winst niet meer de norm is. We zijn eigenlijk al een heel eind.

Dus voorkom dat jouw verhaal bijvoorbeeld blijft bij een “duurzaam sieradenlabel”, want daar zijn er straks heel veel van als het goed is. Vertel het complete verhaal en laat dit zien in alle uitingen van jouw merk.

Waarom jouw verhaal als merkversterker zien?

1. Het geeft jouw merk zijn unieke waarden. We zijn soms eindeloos op zoek naar hét onderscheidend vermogen, maar dit zit al in waarom jij bent gaan doen wat je doet. Hierin is ieder verhaal uniek. Dus gebruik het.
2. Met een verhaal kunnen mensen zich sneller identificeren. Dit roept een bepaalt gevoel op. Wanneer mensen zich herkennen in jouw verhaal, zullen zij sneller overgaan tot aankoop en over jouw merk vertellen.
3. Je verhaal zorgt ervoor dat je koerst houdt. Wanneer je bij iedere stap nadenkt of het een mooie aanvulling is op jouw verhaal, maakt het je verhaal alleen maar sterker. En de kracht van jouw merk groter.

Hoe kun je jouw verhaal vervolgens inzetten om jouw merk te versterken? Hieronder deel ik een aantal praktische tips!

Zorg dat je jouw verhaal duidelijk hebt

Zeker wanneer je al even onderweg bent, kan het verhaal achter je bedrijf vervagen of naar de achtergrond verdwijnen. Stof de boel dan flink af. Ga terug naar het begin, naar jouw intrinsieke drijfveren. Wat zijn jouw drijfveren? En die van je team? Maak ze zichtbaar en zet jouw verhaal als merkversterker in.

Vang jouw verhaal in je product

Zorg dat je verhaal overal zichtbaar wordt. Wat in jouw werkwijze, product en communicatie heeft bijvoorbeeld te maken met jouw achtergrond of drijfveren? Belangrijk om dit te delen, dan gaan mensen verbanden en connecties zien.

Bepaal het meest herkenbare deel van je identiteit

Heb je een tastbaar product? Kijk eens of je kunt gaan voor één super herkenbaar key piece dat naadloos aansluit bij jouw merkverhaal. Wat moet dit zeggen over jouw merk? Welk deel van je identiteit kun je hierin vangen?

Mooi voorbeeld: Met de oneerlijke verdeling van de chocoladerepen van Tony’s wil het merk op smakelijke wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld ongelijk verdeeld zijn.

Voer jouw waarden door in je hele bedrijf

Uit je verhaal kun je waarden die voor jouw merk belangrijk zijn distilleren. En ook deze kun je doorvoeren in je hele bedrijf, in alles wat je doet. Is duurzaamheid voor jou een belangrijke waarde? Zorg ervoor bijvoorbeeld dat je samenwerkingen ook duurzaam zijn en laat zien hoe je zelf omgaat met duurzaamheid. Zorg ervoor dat niet alleen je product duurzaam is, maar ook de verpakking etc.

Voorbeeld: Farm Brothers ging voor een mooi, puur, biologisch koekje. De initiatiefnemers ontdekken in de loop van hun ondernemersleven dat er weinig biologische landbouwgrond is. Nu investeren zij een deel van de opbrengst in het helpen van boeren bij het biologisch maken van hun landbouwgrond.

Ander voorbeeld, wat kleiner. Een klant van mij heeft het veel over laagdrempeligheid. Op een laagdrempelige manier mensen helpen naar werkgeluk. Zorg er dan voor dat alles laagdrempelig is: contact opnemen is een fluitje van een cent, een kant en klaar laagdrempelig instapproduct, geen moeilijke termen op je site, maar laagdrempelige teksten, etc.

Zet jij jouw verhaal als merkversterker in? Geen idee waar te beginnen? Laten we samen jouw merk naar dat volgende niveau tillen tijdens mijn Level Up merkstrategie sessie!