De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) verandert de manier waarop merken worden gebouwd en onderhouden. Naar mijn idee wordt het met de opkomst van AI nog belangrijker een sterk, onderscheidend merk neer te zetten; karakter te creëren, waar mensen zich verbonden mee kunnen voelen en vooral te gaan voor de menselijke connectie en interactie.
En daarnaast: Waar het voorheen dagen of zelfs weken kostte om marktonderzoek uit te voeren of contentstrategieën uit te werken, biedt AI nu mogelijkheden om sneller en gerichter te werken.
Maar hoe zet je AI op een slimme manier in om een merk te bouwen dat niet alleen functioneel is, maar ook betekenisvol blijft?
Hier ontdek je hoe AI jouw merkstrategie kan versterken, zonder de unieke identiteit van je merk te verliezen.
1. Marktonderzoek Slimmer Aanpakken
Zoals ik ook bespreek in mijn 4D Merkboek is (markt)onderzoek en analyse een essentieel onderdeel van het bouwen van een sterk merk en het zorgt ervoor dat je je merk up to date houdt en op tijd innoveert. AI kan hier zeker een partner in worden.
In plaats van handmatig trends te analyseren of klant-enquêtes door te spitten, kun je AI inzetten om grote hoeveelheden data te analyseren en direct relevante inzichten eruit te halen.
👉 Voorbeeld: Stel AI de juiste prompts zoals: Wat zijn de grootste uitdagingen van [vul hier jouw sector in]? of Welke trends domineren momenteel binnen [vul hier jouw branche in]?
Wil je weten hoe je gedegen klant & marktonderzoek uitvoert? In mijn 4D Merkboek vind je een praktisch overzicht met acties die je kunt ondernemen/vragen die je kunt stellen aan zowel klanten als medewerkers om inzicht te krijgen in waar je nu staat en waar kansen liggen voor optimalisatie/innovatie.
2. Begrijpen Wat Er Speelt Onder Je Doelgroep
AI kan ook helpen om dichter bij je doelgroep te komen. Door slimme prompts te gebruiken, kun je ontdekken waar jouw doelgroep op dit moment behoefte aan heeft en wat hen bezighoudt.
👉 Voorbeeld prompts: Welke onderwerpen worden momenteel veel besproken binnen [vul hier jouw doelgroep in] op sociale media? of Wat zijn veelvoorkomende klantvragen binnen [vul hier jouw doelgroep in]?
Dit helpt je niet alleen om relevante content te maken, maar ook om je propositie beter af te stemmen op de behoeften van je doelgroep.
Tip: geef goed aan in welke expertise je een tool als ChatpGPT nodig hebt. Vaak gebruik ik zelf dingen als: ik heb je nodig als marktonderzoeker of content expert.
3. Propositie Verbeteren
Een propositie die goed aansluit bij je merkidentiteit en de behoeften van je doelgroep is essentieel. AI kan je helpen om je propositie scherper te formuleren en relevante USP’s (Unique Selling Points) te ontdekken.
👉 Tip: Vraag AI bijvoorbeeld: Hoe kan mijn propositie sterker aansluiten bij de kernwaarden van mijn merk? of Welke nieuwe marktkansen zijn er die passen bij mijn merkidentiteit?
Note: belangrijk dat je hier dus wel input geeft over de identiteit & de (kern)waarden van je merk. Heb je deze nog niet scherp, moet je hier dus eerst mee aan de slag.
4. Creatieve Ideeën Genereren
AI kan ook dienen als brainstorm-partner. Of je nu nieuwe campagnes, slogans of merkuitingen wilt ontwikkelen, AI kan je helpen met creatieve input.
👉 Voorbeeld: Gebruik AI om verschillende slogan-ideeën te testen op basis van je merkwaarden.
Let op! Blijf Scherp op Je Merkidentiteit
Hoewel AI enorm waardevol kan zijn, is het belangrijk om niet je unieke merkidentiteit te verliezen. Een merk dat volledig gestuurd wordt door AI loopt het risico generiek te worden – “één pot nat” in plaats van onderscheidend.
👉 Mijn Advies: Het blijft waardevol om een expert in te schakelen (gelukkig maar voor mij ;-)). Juist in combinatie met AI kun je tot krachtige strategieën komen die jouw merk relevant en onderscheidend houden.
Samen met mij die sterke en onderscheidende strategie neerzetten? Ga voor een merkstrategie sessie met mij. Samen zorgen we ervoor dat jouw merk relevant, onderscheidend en toekomstbestendig blijft, met slimme inzet van AI.
Of download mijn 4D Merkboek om zelf aan de slag te gaan met en stap voor stap een merkstrategie te ontwikkelen voor een sterk merk.