In onstuimig weer kies je de kapitein die weet waar ‘ie heen wil
We leven in een tijd waarin alles wankelt: een wereld economie die op z’n kop gezet wordt, AI-paniek en op kleinere schaal algoritmes die elke dag weer anders dansen. Kortom tijden met veel onzekerheid… En dan ben jij daar. Ondernemer met een missie, vol ideeën en een bak talent. Maar je merkt het of je gaat het merken: klanten zijn/worden voorzichtiger. Ze kopen minder impulsief. Twijfelen langer. Shoppen kritischer.
Dus: hoe zorg je dat ze jou kiezen?
Wat sterke merken anders doen
Een sterk merk schreeuwt niet harder, maar wat ze zeggen resoneert. Het zegt: “Dit ben ik, dit los ik op, dit mag je van mij verwachten.” In een wereld vol keuzes en onzekerheden is dat precies wat mensen zoeken: duidelijkheid, herkenning en vertrouwen.
Kijk maar naar merken als Tony’s Chocolonely, Dille & Kamille of zelfs een lokale koffiebar die altijd voelt als thuiskomen. Ze hebben een eigen smoel, weten waar ze voor staan, weten wat ze willen uitstralen en blijven daar trouw aan. Juist als het spannend wordt.
Sterke merken kiezen voor strategie, niet voor stress.
Onzekerheid = kans
Juist als anderen hun boodschap laten verwateren of van alles proberen (“Zal ik dan toch maar TikTok doen?”) en hierdoor ‘zwabber’ merken worden (zoals ik dat noem), kun jij het verschil maken. Door scherp te zijn. Te durven kiezen. En vooral: door jezelf te laten zien zoals je bent—maar dan strategisch.
Een goed merk is niet alleen mooi vormgegeven, het is een heldere belofte en het durft écht ergens voor te staan en blijven staan. Een anker voor je klanten. En eerlijk? In stormachtig weer is dat goud waard.
Drie dingen die je vandaag al kunt doen:
- Check je homepage – Is in 5 seconden duidelijk waar je voor staat, voor wie je er bent en wat je doet?
- Laat je gezicht zien – Geen masker, geen trucjes. Mensen kopen van mensen.
- Herhaal je verhaal – Herkenning komt van herhaling. Niet saai, wel strategisch.
Tijd om strategisch onweerstaanbaar te worden?
In mijn cursus “Van Onzichtbaar naar Onweerstaanbaar: De Essentials voor een Merk dat Klanten Niet Kunnen Weerstaan” leer je in 6 stappen hoe je een merk bouwt dat staat als een huis—ook (juist!) als de wereld wiebelt.
👉 Als eerste de tofste deal?! Zet jezelf alvast op de wachtlijst!