Een merk is als een huis… Zonder stevig fundament valt het om

Fundament
Zonder stevig fundament vallen huizen om, maar merken ook. Zonder goede, stevige basis zal het niet lukken jouw merk verder te ontwikkelen. Het wordt moeilijker om daar te komen waar je wilt komen. Of misschien ben je daar even, maar merk je al snel dat het je niet lukt de groei voort te zetten. Het lukt niet om klanten aan je te binden en medewerkers lopen weer weg voordat je er erg in hebt.

Essentiële basis
Een stevig fundament is een essentiële basis voor ieder merk. Wat ik hieronder versta? Een duidelijke missie, heldere visie, duidelijk uitgesproken en zichtbare kern- en merkwaarden. Duidelijke doelgroep keuze(s), op welke alles kan worden afgestemd. Uit deze verschillende componenten kan vervolgens een super sterke positionering worden gekozen; waarom ben je er, voor wie, met wat.

Verschillende elementen
Zoals je ziet bestaat een fundament uit een aantal elementen. Sommige van deze elementen zijn aan verandering onderhevig, andere niet. Daarom is het ook super belangrijk je fundament geregeld onder de loep te nemen en aan te scherpen daar waar nodig (denk aan marktwerking, productontwikkeling, concurrentie etc.).

Je hebt bepaald wat je missie is (waarvoor sta je), jouw visie (waarvoor ga je). De eerste zal eigenlijk over het algemeen hetzelfde blijven. Ditzelfde geldt voor jouw kernwaarden, wellicht valt er eentje af, komt er eentje bij, maar in de kern sta jij waar je voor staat. Dat is het bestaansrecht van jouw merk.

Verder bouwen
Vanuit een stevig fundament kun je gaan bouwen, maar kun je, wanneer je dit fundament goed voor ogen houdt, ook gaan uitbouwen en opbouwen. Er staat een stevige basis die ervoor zorgt dat jouw merk zich ontwikkelt op de manier die jij voor ogen hebt. Die ervoor zorgt dat jij die klanten en medewerkers aantrekt die zich helemaal thuis voelen bij jouw merk en daardoor ook blijven. Waardoor je samen verder kunt bouwen.

4D Merkstrategie sessie
Een stevig fundament van jouw merk zorgt dus voor een ijzersterke basis van waaruit jij jouw merk verder kunt ontwikkelen, het zorgt voor structurele groei. Jouw fundament samen eens goed onder de loep nemen of verstevigen? De 4D Merkstrategie sessies zijn hier perfect voor. Je leest er hier meer over.