Eerlijkheid als merk-versterker

Kernwaarde

Een van de kernwaarden van de 4D Merkstrateeg is eerlijkheid en dus ook van mij (Marieke). Eerlijkheid is een enorm belangrijk uitgangspunt in alles wat ik doe, zowel privé als zakelijk. Ik heb ook graag eerlijke mensen om me heen. Mensen die durven zeggen wat ze wel en niet willen, of wel en niet belangrijk vinden, wel of niet goed vinden.

Niet tevreden? Aarzel geen seconde en vertel er over. Alleen dan kunnen we er iets mee doen. Ik heb eigenlijk nooit moeite gehad met eerlijk zijn. Wel heb ik geleerd in de loop van de jaren nuance aan te brengen of gewoon mijn mond te houden, wanneer er niet direct naar mijn mening wordt gevraagd.

Maar ik heb nog steeds liever iets te eerlijk, dan niet durven zeggen wat je denkt/vindt/voelt. Dus ga je met mij samenwerken, neem vooral geen blad voor de mond, zal ik ook niet doen.

Eerlijkheid

Eerlijkheid naar elkaar in samenwerkingen vind ik belangrijk en ik zal het ook iedere ondernemer waarmee ik samenwerk adviseren dit als gouden regel te hanteren. Ga moeilijke gesprekken niet uit de weg, ga ze aan. En ben in die gesprekken vooral eerlijk over de gang van zaken.

Onvrede ontstaat vaak niet omdat er iets niet lukt of anders gaat dan van te voren afgesproken of beloofd. Onvrede ontstaat vaak door de manier waarop het probleem vervolgens (niet) wordt opgepakt. Lukt iets niet of heb je een grote misser gemaakt? Balen natuurlijk, maar je zult zien dat als je het eerlijke gesprek hierover aangaat met jouw klant of medewerker, de misser je sneller vergeven zal worden dan wanneer je er om heen blijft draaien.

Geloofwaardigheid

Twee merken van nu die dit super goed doen, open, eerlijk en transparant communiceren zijn bijvoorbeeld Upfront en Pieter Pot. Ga hen vooral volgen op bijvoorbeeld Instagram om te zien hoe zij dit in de praktijk brengen. De eerlijkheid over wat wel goed gaat, wat minder goed gaat of wat helemaal misloopt, draagt echt bij aan de geloofwaardigheid van je merk.

Eerlijkheid en vervolgens transparantie als gouden regel binnen jouw bedrijf, ik zou het iedereen willen adviseren. Het maakt dingen makkelijker, iedereen weet waar hij/zij aan toe is en het helpt met het vergroten van de geloofwaardigheid van jouw merk. Een echte merk-versterker wat mij betreft!

Meer merk-versterkers en hoe jij deze kunt toepassen voor jouw merk? Ik deel er heel veel in het 4D Merkboek!