Positioneren: De drie verschillende fases van

Drie fases van positioneren. Van breed naar smal en daarna juist weer van smal naar breder (nooit té breed, dan wordt het een rommeltje). En soms moet je echt even helemaal opnieuw beginnen. 

Eerst even dit: Wat is positioneren eigelijk?

Positioneren is het op een strategisch slimme manier samenbrengen van de waarom, wie en wat. Een goede positionering zorgt ervoor dat overduidelijk is waar jouw merk voor staat, voor wie je er bent en met wat je hen kan helpen. Met strategisch slim bedoel ik: goed afgestemd op de markt; rekening  met de tijdsgeest, met de concurrentie en met het onderscheidend vermogen van het merk. Je wilt niet gaan staan waar iedereen staat, je wil die eigen, unieke plek opeisen die wel écht bij jouw merk past.

In mijn samenwerkingen met ondernemers kom ik eigenlijk drie verschillende fases tegen als het om positioneren gaat. Hieronder per fase meer verduidelijking.

* (Scherper) positioneren:

Je bent gaan ondernemen, er staat een basis, maar je weet dat het beter kan of dat er nog veel meer in zit. Je moet van breed naar smal. Juist zodat je meer mensen kunt helpen. De positionering moet dan aangescherpt of überhaupt worden bepaalt : ). Want ik kom nog best vaak tegen dat hier nog niet écht over na is gedacht.
Vaak zit dit in keuzes durven maken. Kiezen voor wat je de afgelopen jaren als leukste/beste/interessantste/meest onderscheidend hebt ervaren. Wanneer je durft te focussen, zal die groei die je voor ogen hebt komen.
Hier help ik mijn klanten vaak bij: wat is nú het uitgangspunt, waar wil je nu op focussen, zodat je echt gaat groeien en die impact gaat maken die je voor ogen hebt. Zodat super helder wordt wat je wilt vertellen, aan wie en wat je hen te bieden hebt. Meer helderheid, meer focus, meer structuur zorgt gegarandeerd voor snellere, structurele groei.

* Breder positioneren:

Dit lijkt een contradictie met de vorige, maar het is het niet. Eerst ga je scherp. Staat dit super goed, is echt al overduidelijk waar jouw merk voor staat, weten mensen waarvoor ze bij jou moeten zijn, dan kun je breder gaan positioneren, aanvullen. Bijvoorbeeld andere waarden die jij belangrijk vindt of die belangrijk worden onder de aandacht brengen van jouw doelgroep. Of je doelgroep langzaam verbreden.
Een mooi voorbeeld hier is de LIDL. Bij LIDL kun je voordeling boodschappen doen. Met een kleiner budget. Dat ‘bezuinigen’ trekken ze nu breder, door te laten zien hoe zij bezuinigen op plastic, hoe ze zorgen voor groene stroom etc. “Zuinig met het milieu” is de insteek. Dus niet alleen zuinig voor jouw portemonnee, maar ook voor de planeet.
Deze waarde is voor LIDL belangrijk (geworden). Nog niet de belangrijkste, maar wel een mooie aanvulling. Goed om ook te laten weten aan de achterban en wellicht hierdoor ook een breder publiek aan te spreken.

* Herpositioneren:

De grooste verandering, eigenlijk ‘opnieuw beginnen’. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer je door omstandigheden een hele andere weg wilt/moet in slaan. Hierbij hoort dan ook een nieuwe positionering. Een nieuwe strategie bepalen, een andere plek in de markt innemen. Vaak wil je dan een andere doelgroep aanspreken, een nieuw segment aanboren, het aanbod anders insteken. De plek die je wilt opeisen, is een andere dan die je nu hebt.
Hiermee ben ik bezig geweest bij mij laatst werkgever: door verandering in regelgeving, moesten zij het over een hele andere boeg gooien. Daar hoort een volledige herpositionering bij. Dit betekent dus de waarom, de wat en de hoe opnieuw bij elkaar brengen en zorgen dat ze weer goed op elkaar aansluiten. Het betekent het merk van boven tot onder doorlichten en

Hoe scherper je merk al is neergezet, hoe meer je kunt gaan toevoegen. Maar dus eerst zo scherp mogelijk, dan verbreden/aanvullen.

Samen aan de slag met de positionering van jouw merk? Jouw merk nog sterker in de markt zetten? Nu voor eens en altijd jouw plek opeisen? Laten we samen aan de slag gaan! Tijdens mijn 4D Merkstrategie sessie nemen we jouw merk onder de loep en gaan we grote stappen vooruit zetten!