Structurele groei? Zes tips voor een sterk(er) merk

Structurele groei? Zes tips voor een sterk(er) merk. Ga voor een bedrijf dat blijft groeien en waarbij de groei makkelijker komt.

Bouwen aan je merk, aan een sterk merk, is eigenlijk een continu proces. Het is iets waar je als het goed is regelmatig mee bezig bent. Kijk maar eens om je heen naar de merken die jou opvallen. Als ik nu zeg: Denk aan het eerste merk dat in je opkomt, dan is dit een bedrijf dat al even bezig is met bouwen, dat bezig blijft met bouwen. Het is hen niet van vandaag op morgen gelukt om als eerste op te komen in jouw gedachte. Dit is een proces en ook de grootste merken moeten hard werken om dit zo te houden.

Nou had ik eerder al verteld over de waarom het zo waardevol is om te werken aan een sterk merk. In dit blog wil ik je graag een aantal tips geven over hoe jij jouw merk kunt versterken. Allemaal met als doel: Een bedrijf dat blijft groeien en waarbij de groei makkelijker komt.

Zes tips voor een sterk(er) merk:

1. Sterke/uitgesproken merkidentiteit

Zorg voor een sterke en uitgesproken merkidentiteit. Waarom? Dit geeft jouw bedrijf persoonlijkheid, dit is de basis voor het creëren van merkgevoel. En dit heb je nodig bij het creëren van een sterk merk. Mensen moeten zich er mee kunnen identificeren. Je moet een bepaalt gevoel weten op te roepen, iets waardoor mensen zich thuis kunnen voelen bij jouw merk. De merkidentiteit is jouw verhaal, het zijn jouw drijfveren, het is waar je voor staat en gaat met je bedrijf. Het zijn de kernwaarden/merkwaarden van jouw bedrijf. Dit is het fundament waarop jouw bedrijf wordt gebouwd.

2. Scherpe positionering

Kies voor een scherpe positionering. In je positionering komen een aantal dingen samen: waarom, voor wie, met wat. Maak hier een heldere keuze in. Belangrijk je hier te realiseren: De keuze die je nu maakt, staat niet in beton gegoten, je kunt deze altijd verschuiven/aanvullen. Met een scherpe positionering zorg je voor onderscheidend vermogen, een specifiek product/dienst, voor een specifieke doelgroep, vanuit specifieke waarden.

3. Consistentie is key

Ben consistent. Hiermee bedoel ik: Zorg ervoor dat je altijd en overal hetzelfde laat zien/horen/voelen. In je gehele branding, dus hoe jij jouw merk naar buiten toe laat zien. Je verhaal, je drijfveren, je tone of voice, je visuals. Consistentie zorgt voor herkenbaarheid en zodra mensen jouw merk gaan herkennen, en je een plekje weet in te nemen ergens in hun brein, zullen ze wanneer ze op zoek zijn naar de dienst of het product dat jij verkoopt, sneller voor jou kiezen.

4. Blijf innovatief

Innoveer. Sterke merken staan niet stil. Ze springen tijdig in op veranderingen en zorgen ervoor dat ze de connectie met hun doelgroep houden. Ze spelen in op veranderende markten, zorgen ervoor dat ze de concurrentie een stapje voor blijven, of in ieder geval een eigen koers varen. Kijk waar je kunt innoveren. Dit betekent dus ook vooruit kijken. Van welke kansen kun jij gebruik maken? Wat is/wordt belangrijk voor jouw doelgroep? Etc.

5. Zorg voor focus & structuur

Een sterk merk bouwen en behouden lukt alleen met duidelijke focus en structuur. Bepaal je doelen, houd altijd jouw ultieme doel voor ogen (visie) en zorg ervoor dat alle stappen die je zet, stappen zijn die je dichter naar dit doel toe brengen. Zonder focus en structuur ga je fladderen, verliest je merk haar kracht. Zorg ervoor dat je op de weg blijft zitten waar je op moet zitten en voorkom teveel zijweggetjes. Dan verlies je je merkkracht.

6. Evalueren met regelmaat

Blijf verrassingen voor en evalueer regelmatig. Liever niet als je al verandering merkt, maar voor die tijd. Evalueren doe je samen met je medewerkers. Samen met je klanten. Een tool die je hierbij kan helpen? Mijn 4D Merkboek. De perfecte tool om op een praktische manier jouw merk scherp te houden en op tijd die kansen te pakken die écht bij je merk passen.

Je kunt natuurlijk ook teruggrijpen op dit artikel: loopt het even niet meer zoals het moet lopen: kijk op welke van bovenstaande punten het scherper kan, kijk waar de kansen liggen waar jij nu op in kunt spelen. Begint het te kabbelen? Wellicht ben je jouw fundament uit het oog verloren en moet je dit aanscherpen? Ben je jouw focus kwijt? Doorloop de stappen en kijk waar het beter kan en maak vervolgens een gedegen plan en ga hier mee aan de slag. Bepaal steeds weer opnieuw het plan (de strategie) om je merk te versterken.

 

Meer merkstrategie tips/tricks? Volg me bijvoorbeeld op Instagram!